Lokalizacja i Geolokalizacja Klienta – część 1

przez admin

W dzisiejszym artykule jak i następnych dwóch, chciałbym się skupić od czego powinniśmy zacząć, przy rozpoczynaniu marketingu w swojej firmie, za nim zaczniemy wydawać nasze pieniądze. Najpierw powinniśmy się zastanowić kim są nasi klienci, kim są klienci naszej konkurencji oraz kim są nasi potencjalni klienci. W ten sposób uzyskamy komplet informacji o lokalizacji naszych klientów. Jak to zrobić?

Lokalizacja - Lokalizacja i Geolokalizacja Klienta - część 1

Rozważymy dzisiaj jeden z trzech przypadków: sprzedaż w punkcie stacjonarnym, sprzedaż internetowa, sprzedaż różnymi kanałami zbytu. Zacznijmy więc od punktu stacjonarnego. Jeżeli prowadzisz punkt stacjonarny i sprzedajesz usługę lub produkt, zadasz pytanie: po co mam wiedzieć z jakiej części miasta, powiatu czy województwa przyjeżdżają moi klienci? Czy nie lepiej reklamować się w całym mieście tak samo?

J Przede wszystkim byś sobie uświadomił, że lokalizacja klientów i podzielenia ich na grupy docelowe jest kluczem do aktywnej sprzedaży. Pozwoli Ci ustalić skąd dociera do Ciebie najwięcej klientów, a skąd najmniej. Powie Ci to jak pokierować swoje kroki i budżet w marketingu.

Jak uzyskać informację, skąd przyjeżdża do mnie klient? Niestety w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, są różne sposoby na ustalenie tego, nie ma jednej sprawdzonej metody. Właśnie dlatego proponuję:

* Ankietowanie w czasie wystawiania dokumentów sprzedaży, oczywiście ankieta musi być z jednym pytaniem: o ulicę zamieszkania, kod pocztowy, miejscowość zamieszkania, dzielnicę itd.
(przy dawaniu paragonu/faktury – dodaj karteczkę z informacje o RODO i informacji, że dane z ankiety będą przetwarzane tylko na własny użytek);
* Ankietowanie za pomocą Social Media z konkursem – zrób ankietę w social media za pomocą konkursu. Zadaj pytanie gdzie mieszkacie? A warunkiem brania udziału w konkursie jest śledzenie waszego social media i odpowiedź konkursowa;
* Ankietowanie za pomocą Newslettera – w przypadku niektórych punktów stacjonarnych najlepsza opcja(usługi);

Wiesz już z wcześniejszych artykułów, bądź swojego własnego doświadczenia, że marketing to nic innego jak budowanie relacji i interakcja z potencjalnym lub stałym klientem. Dodatkowo wiesz, że żeby akcja marketingowa była udana, całą tą pulę podziel na trzy lub więcej grup docelowych, w zależności od wielkości rynku na którym operujesz. Jedna grupa to stali klienci, którzy ogniskują się w danym obszarze (twoja dzielnica w mieście, powiat itd.). Druga grupa lub więcej grup, to osoby z obszarów, z których masz tylko kilku klientów, trzecia grupa to obszary skąd nie masz klientów.

Stworzyłeś obszary docelowe! Gratulacje! Teraz czas przejść do konkretnych działań, stricto związanych z Twoim marketingiem.

lokalizacja 2 1024x576 - Lokalizacja i Geolokalizacja Klienta - część 1

W obszarze w którym masz największą sprzedaż, powinieneś się skupić na polepszaniu relacji z klientem, chociażby w postaci udogodnień dla tej grupy, krótko terminowych akcji promocyjnych lub wprowadzenia programu lojalnościowego. W każdym razie nie możemy stwierdzić, że ten obszar mamy już opanowany. Nic bardziej mylnego! O stałych klientów trzeba dbać i pielęgnować z nimi relację. Nie warto robić luki, na ewentualną nową konkurencję.

Kolejna grupa lub grupy to te, z których masz pojedynczych klientów. Przed rozpoczęciem akcji promocyjnej na tych obszarach powinniście Państwo zadać sobie kilka pytań:
– Jaką mam konkurencję na tym obszarze?
– Czemu kilka osób jednak do mnie przyjeżdża/przychodzi?
– Czy jestem w stanie wejść na tamtejszy rynek?
– Co mam, czego konkurencja nie ma?
– Jaki rodzaj reklamy, bądź promocji, będzie najskuteczniejszy by dotrzeć do tej grupy docelowej?

W momencie, w którym odpowiemy sobie na te pytania, jak i wiele innych :), będziemy wiedzieć jaką taktykę przyjąć. Praktycznie takie same pytania zadamy sobie w stosunku do innych grup docelowych, w których nie mamy klientów.  Jednak jest nam o wiele łatwiej dojść do klienta, ponieważ potencjalnych kontrahentów, podzieliliśmy na mniejsze grupy i prościej będzie do nich dotrzeć. Oczywiście, możemy dzielić klientów na jeszcze mniejsze grupy, jednak za nim to zrobisz, upewnij się, że masz na to czas!

Jednym słowem geolokalizacja i lokalizacja klienta to malutka cząstka analizy rynku, która może wznieść Twoją sprzedaż na wyższy poziom. Nie czekaj! Zamów już dziś u nas, darmowy konspekt i wycenę! 🔝

Chcesz dowiedzieć się więcej? Serdecznie zapraszam do kontaktu:
E-mail: marketing@ivee.pl
Telefon: 570-966-001